dinsdag 18 april 2017

Lente


Hallo lieve lezers,
Ondanks dat de lente zich even niet laat zien,
vandaag toch een lente sieraad van zilverklei van mij.

 Voor de hanger heb ik de klei uitgerold tot een lange sliert.
De sliert heb ik in een ringvorm gelegd en de uiteinden met een beetje water en een penseel aan elkaar gemaakt.
De klei moet goed vochtig gehouden worden om het materiaal soepel te kunnen vormen.
Zilverklei die je dun uitrolt, droogt snel, dus is het belangrijk enigszins snel te werken om barstvorming te voorkomen.
Met behulp van een rietje heb ik een lus gecreëerd waar later een rubber collier doorheen past.
Met een vochtig penseel heb ik de klei opgetild en het rietje ertussen geschoven.
Daarna heb ik de ring in de gewenste ronding gebracht, dit ook weer met een vochtig penseel.

De ring laat ik op 100 graden in mijn droogoven (huishoud oventje) drogen.
Het rietje haal ik pas na het drogen weg. Het rietje gaat dus mee de droogoven in. Wanneer je de oven niet heter dan 100 graden instelt, smelt het rietje niet.
Het is makkelijker om de bloemetjes  aan te brengen op een gedroogde ondergrond dan op de nog vochtige ondergrond. Zo voorkom je dat de ring vervormd.
Na het drogen heb ik de ring geschuurd voor een mooi glad oppervlak.
Uit een dun uitgerold stukje klei, stans ik bloemetjes en blaadjes uit. 
Met spuitklei breng ik spuitklei aan.
Hierop plaats ik met een beetje water de bloemetjes en blaadjes aan.
Met een penseeltje en een beetje water heb ik alles netjes afgewerkt en de hanger in de droogoven laten drogen.
Na het drogen heb ik de hanger heel voorzichtig geschuurd. Voor het afbakken is de gedroogde zilverklei zeer breekbaar, zeker een ontwerp als deze hanger.


In de bloemetjes heb ik met een 2 mm boortje gaatjes geboord. In deze gaatjes plaats ik 2 mm amethist zirkonia’s.

De hanger is afgebakken op 800 graden.
Na het afkoelen heb ik de hanger gepolijst met een polijstborstel en schuurpads.
Met zwavellever heb ik de hanger voor een mooi contrast gezwart.
Met de fijnste schuurpad heb ik de hanger geschuurd en het meeste zwart verwijderd.

Fijne dag en tot de volgende keer!!


Gebruikte materialen & gereedschappen
Art Clay Zilver Klei 7 Gram
Art Clay Spuitpasta 10 Gram 1 Spuitmondje
Art Clay Plastic Kleiroller
Art Clay Plastic Strips 1 mm 2 Stuks
Art Clay Roestvrijstalen Polijstborstel Langharig
Art Clay Schuurpad grijs (320-600) grof
Art Clay Schuurpad paars (800-1000) medium
Art Clay Schuurpad groen (1200-1500) fijn



Geen opmerkingen:

Een reactie posten