zaterdag 11 maart 2017

Triangles



Lieve lezers,

Vandaag vertel ik jullie hoe ik deze oorbellen van zilverklei heb gemaakt.
Het is niet moeilijk, alleen een vaste hand maakt het wel nog makkelijker.
Ik had een ideetje in mijn hoofd, een driehoekige oorbel met zentangle-achtig patroon van spuitklei.
Maar voordat ik lukraak met spuitklei aan de slag ging heb ik eerst wat schetsjes gemaakt.
Voor de vorm van de oorbellen heb ik een malletje geknipt uit ruitjespapier.

Zo, en dan nu echt aan de slag!
Per oorbel rol ik 7 gram Art Clay Zilver uit tussen twee transparante latjes (1 mm).
Na het uitrollen van de klei leg ik mijn papieren malletje op de klei en snijd de vorm uit met een naaldpen
Met een penseeltje en een beetje water werk ik de randjes van de vormpjes glad af.
Ik laat de driehoekjes drogen in mijn huishoudoventje op 70 graden.
Als ik de driehoekjes zijn afgekoeld teken ik hierop het patroon met een potlood.
Met de spuitklei volg ik de getekende lijnen.
Waar de lijnen elkaar kruisen breng ik een klein blubje spuitklei aan om de openingetjes weg te werken.
Met een penseel en een beetje water volg ik alle lijnen zodat alles mooi in elkaar overloopt.
Ik laat de oorbellen vervolgens weer drogen in de huishoudoven.
Met een schuurpad schuur ik alles mooi glad. De zijkantjes maar ook het oppervlak.
Bovenin de oorbel boor ik met een handboortje een gaatje waar straks het oorhaakje aan komt.
Ik heb de oorbellen in de oven afgebakken op 750 graden.


Na het afbakken heb ik de oorbellen gepolijst met een polijstborstel en schuurpads. 
De oorbellen heb ik gezwart met zwavellever en weer geschuurd met een schuurpads.
En tot slot met extra fijn staalwol "gepolijst" voor een mooi mat effect.

 





Gebruikte materialen & gereedschappen
Art Clay Zilver Klei 7 Gram
Art Clay Spuitpasta 10 Gram 1 Spuitmondje
Art Clay Plastic Kleiroller
Art Clay Plastic Strips 1 mm 2 Stuks
Professionele Naaldpen
Art Clay Roestvrijstalen Polijstborstel Langharig
Art Clay Schuurpad grijs (320-600) grof 
Art Clay Schuurpad paars (800-1000) medium
Art Clay Schuurpad groen (1200-1500) fijn
Art Clay Zwavellever 6 cc





Geen opmerkingen:

Een reactie posten