dinsdag 23 september 2014

Gezwam



Goedemorgen lieve lezers,

Vandaag weer de beurt aan mij om over een project van zilverklei te schrijven.
Na mijn oorbellen van de vorige keer, blijf ik nog even in het herfstthema. Dit keer met een hanger met zwammen.

Voor de hanger heb ik 10 gram zilverklei gebruikt.
De zilverklei heb ik uitgerold tot een dikte van 3 mm en in de lengte afgesneden op 14 cm.
Het slangetje heb ik in een ringvorm gelegd en de uiteinden met een beetje water en een penseel aan elkaar gemaakt.
De klei moet goed vochtig gehouden worden om het materiaal soepel te kunnen vormen.
Zilverklei die je dun uitrolt, droogt snel, dus is het belangrijk enigszins snel te werken om barst vorming te voorkomen.|
Met behulp van een rietje heb ik een lus gecreëerd waar later een rubber collier met een
dikte van 3 mm doorheen past.
Met een vochtige penseel heb ik de klei opgetild en het rietje ertussen geschoven, zie het 3e plaatje in de ‘stap voor stap’ afbeelding.


Daarna heb ik de ring in de gewenste ronding gebracht, dit ook weer met een vochtig penseel.
Voordat ik de zwammen aan ga brengen, heb ik de ring op 100 graden in mijn droogoven (huishoud oventje) laten drogen. Het rietje haal ik pas na het drogen weg. Het rietje gaat dus mee de droogoven in. Wanneer je de oven niet heter dan 100 graden instelt, smelt het rietje niet.
Het is makkelijker om de zwammen aan te brengen op een gedroogde ondergrond dan op de nog vochtige ondergrond. Zo voorkom je dat de ring vervormd.
Na het drogen heb ik de ring geschuurd voor een mooi glad oppervlak.
Voor de hoedjes van de zwammen heb ik 3 rondjes uitgestoken uit dun uitgerolde klei.
De rondjes heb ik laten drogen op een kraal om er een holle vorm in aan te brengen. In de nog zachte klei heb ik met een spatel reliëf aangebracht. Daarna heb ik de hoedjes laten drogen.
Voor de steeltjes heb ik klei uitgerold en in 3 ongelijke stukjes gesneden.
De steeltjes heb ik één voor één met een beetje spuitklei  in de ring gezet en op de steeltjes de hoedjes geplaatst.Met een penseeltje en een beetje water heb ik alle verbindingen netjes afgewerkt en de hanger in de droogoven laten drogen.
Na het drogen heb ik de hanger heel voorzichtig geschuurd. Voor het afbakken is de gedroogde zilverklei zeer breekbaar, zeker een ontwerp als deze hanger.



De hanger is afgebakken op 800 graden.
Na het afkoelen heb ik de hanger gepolijst met een polijstborstel en schuurpads. 
Met zwavellever heb ik de hanger voor een mooi contrast gezwart.
Met de fijnste schuurpad heb ik het zwart zoveel weggehaald totdat het alleen nog in de diepere delen van het reliëf zichtbaar is en vooral ook in de hoedjes.
De hanger heb ik tot slot opgepoetst met polijstpasta en een poetsdoek voor een glanseffect.



Gebruikte materialen:
Art Clay Zilver klei 10 gram, Artikelnummer: ZA-0273
Art Clay Spuitpasta met spuitmondje, Artikelnummer: ZA-0280
Art Clay Schuurpad grijs (320-600) grof, Artikelnummer: ZR-059
Art Clay Schuurpad paars (800-1000) medium, Artikelnummer: ZR-060
Art Clay Schuurpad groen (1200-1500) fijn, Artikelnummer: ZR-061
Art Clay Zwavellever 6 cc , Artikelnummer: ZF-038
Art Clay Polijstpasta, Artikelnummer: ZF-311


Geen opmerkingen:

Een reactie posten