dinsdag 29 december 2015

Bronsklei veer


Hallo lieve lezers,

Vandaag een grote hanger van bronsklei.

Voor de hanger heb ik 50 gram bronsklei uitgerold met een kleiroller en 1,5 en 1 mm latjes op elkaar. 
De klei heb ik in een langwerpige vorm uitgerold zodat het al een beetje de vorm van een veer benaderd.
De uitgerolde vorm leg ik in een lichte bocht.
Met een latje breng ik reliëf aan. En met een metalen spatel wat inkepingen aan de zijkant van de veer.
Met een nieuw stukje bronsklei rol ik een sliertje uit voor de schacht van de veer. De sliert heb ik met bronsklei spuitpasta op de veer vast gezet.
Het uiteinde van de sliert plaats ik om een rietje heen om een oog te creëren. Door dit oog gaat later een koord.
De hanger heb ik op 4 stukjes van een cocktailrietje en een stukje teflonfolie laten drogen om golven in de hanger aan te brengen.


Ik heb het geheel op een tegel in de droogoven (huishoudoven op 100°C) laten drogen. 
Op een RVS roostertje heb ik de hanger in een halfuur op 820°C afgebakken.
Na het afbakken gaat de hanger meteen in koud water. Hierdoor springt de aanslag wat bij het branden ontstaat er voor een groot deel af. De restjes verwijder ik met  Pickling poeder in warm water dat net niet kookt (op een kookplaatje).
Na 15 minuten haal ik het uit de oplossing, spoel het af met schoon water en droog  het af. 
Met een polijstborstel en schuurpads bewerk ik de hanger. Hierdoor komt de bronskleur tevoorschijn.
Met een verf speciaal voor metaal heb ik een patina effect aangebracht.
Ik maak de hanger af met een lederen koord. 


Materialen & gereedschappen
Prometheus Bronsklei 100 Gram
Prometheus Bronsklei 10 Gram Spuitpasta Met 3 Tips
Art Clay Plastic Kleiroller
Art Clay Plastic Strips 1,5 mm 2 Stuks
Art Clay Plastic Strips 1 mm 2 Stuks
Modelleerspatel Tweezijdig Premium
Pickling Poeder 150 gram milieuvriendelijk
Art Clay Roestvrijstalen Polijstborstel Langharig
Art Clay Schuurpad 320-600 Grof / Super Fijn
Art Clay Schuurpad paars 800-1000 medium
Art Clay Schuurpad groen 1200-1500 fijn





Geen opmerkingen:

Een reactie posten